Sabtu, 4 Januari 2014

World Jamboree On The Air

Pada 18-20 Oktober 2013 yang lalu pengakap dari daerah sibuga telah menyertai satu aktiviti yg di kenali sebagai world jamboree on the air. Jamboree on the air ini telah diadakan di seluruh dunia. Jamboree ini di lakukan secara sistem 24 jam di mana setiap ahli pengakap dari seluruh dunia akan berinteraksi mengunakan laman sosial. Dengan ini setiap ahli pengakap yang mengikuti aktiviti ini akan berinteraksi dengan pengakap di seluruh dunia, bercerita tentang aktiviti, pengalaman dalam perkhemahan , dan kemahiran berpengakap.

        Jamboree ini telah dijalankan serentak di seluruh Negara dimana Daerah Sibuga telah mengambil bahagian dalam aktiviti ini pada hari kedua iaitu 19 Oktober 2013(sabtu) yang bertempat di Pejabat DC Sibuga, Bandar Labuk, iaitu pejabat Skip Dawan yang merupakan DC Sibuga dijadikan sebagai stesen daerah sibuga untuk berkomunikasi dengan pengakap di dunia. Antara sekolah yang turut serta dalam melakukan aktiviti ini ialah SMK Tinusa dan SMK Elopura (Bestari) yang merupakan sekolah di bawah Daerah Sibuga.


         Selain itu juga, turut serta 2 Orang Kelana A Sibuga disertai dengan ADC Sibuga dan Pemimpin Sibuga juga menyetai dalam stesen ini. Aktivti ini bermula pada jam 10 pagi hingga 2 petang. Channel yang disalurkan ialah english01 dan indonesian01. Website yang digunakan ialah www.scoutlink.ne

Ini adalah contoh sijil-sijil yamg telah di berikan kepada ahli pengakap yang telah mengikuti World Jamboree On The Air.










Ini adalah lencana aktiviti :






Tiada ulasan:

Catat Ulasan